Metoda kosztów likwidacji

Wycena nieruchomości, rzecoznawcy majątkowi i kandydaci na rzeczoznawcę. Forum dostępne tylko dla użytkowników zarejestrowanych.
Kibar
Posty: 6
Rejestracja: 29 sty 2010, 9:32

Post autor: Kibar » 09 lis 2010, 14:05

Witam,
Mam pytanie w jaki sposób wycenić nieruchomość gruntową z częściami składowymi -fundamentami, które przeznaczone są do rozbiórki. Wiadomo, że metodą kosztów likwidacji, tylko w jaki sposób? opierać się na KNR 4-04 i BRR? A co najważniejsze w jaki sposób mam oszacować wartość materiałów pozostałych po rozbiórce? Nie mam doświadczenie budowlanego. Czy mogę przyjąć, że powstały gruz nadaję się tylko do utylizacji? i koszt utylizacji doliczyć? ( Fundamenty i strop nad nimi jest w całości betonowy.

Kolejna sprawa, skoro są to "zadaszone" fundamenty, to jak to traktować? jako obiekt budowlany, niekubaturowy?

Proszę o podpowiedź lub sugestie.

andy1909Z
Posty: 535
Rejestracja: 23 lis 2007, 8:53

Post autor: andy1909Z » 12 lis 2010, 0:22

Możesz ale trzeba to uzasadnić. Utylizacja - nie przesadzasz ? przecież to wspaniały materiał jako podsypka. W jaki sposób utylizujesz gruz ? "zadaszone" - zabezpieczone i tyle.

kabaczek124
Posty: 39
Rejestracja: 29 wrz 2010, 11:28

Post autor: kabaczek124 » 12 lis 2010, 11:46

Jeżeli materiał da się odzyskać (w przypadku betonów rzeczywiście może służyć jako materiał do utwardzenia pod nawierzchnie drogowe) to można sprawdzić za ile da się to sprzedać. Jeżeli nie to powinno się uwzględnić koszt transportu oraz opłatę za składowanie gruzu na wysypisku (stawki lokalne wysypiska. Są też jednostkowe stawki opłaty za umieszczenie odpadków na składowisku ustalone w Obwieszczeniu MIsnistra środowiska z 18 sierpnia 2009 (M.P. 57 poz 780. Nie wiem teraz czy stawki te są już wliczone w stawkę płaconą na wysypisku czy należy odprowadzić osobno - do sprawdzenia).
Jeżeli odpady zawierają materiały niebezpieczne (np. azbest) to koszt też będzie większy bo do rozbiórki takich elementów firma rozbiórkowa musi mieć specjalne pozwolenia.

Co do metodyki: jeżeli wycena ma być w technice szczegółowej to odniesienie do KNR 4-04 jak najbardziej celowe, choć tak naprawdę sprawa zależy ot cennika jaki jest dostępny.

Oczywiście w realu wygląda to tak (przy obiektach kubaturowych) że firmy rozbiórkowe patrzą na obiekt, pytają ile ma "kubików" i dowiadujemy się że likwidacja (łącznie z wywiezieniem i zagospodarowaniem pozostałości) to będzie np. 10-40zł/m3 w zależności od obiektu i przy założeniu likwidacji do poziomu 0 - bez likwidacji fundamentów i sieci uzbrojenia. (dane wg. wywiadu ponad dwa lata temu w części południowej kraju).

tu podaję link do artykułu o opłacalności zagospodarowania gruzu budowlanego
http://www.ste-silesia.org/index.php?op ... &Itemid=12

a tu jeszcze ciekawe opracowanie
http://www.anr.gov.pl/attachements/Admi ... nia(1).pdf
Ostatnio zmieniony 12 lis 2010, 12:04 przez kabaczek124, łącznie zmieniany 1 raz.

Kibar
Posty: 6
Rejestracja: 29 sty 2010, 9:32

Post autor: Kibar » 19 lis 2010, 12:02

Dziękuje za odpowiedź.

Problem polega na tym, że jest to operat na którym łatwo się wyłożyć przed komisją, bo zawsze mogą coś zarzucić. W jaki sposób zdać ustny egzamin skoro człowiek nie posiada doświadczenia w wykonywaniu tego typu wycen??

judyta
Posty: 3
Rejestracja: 29 cze 2009, 19:41

Post autor: judyta » 19 gru 2010, 20:08

Witam,

Od kilku tygodni bezskutecznie poszukuję nieruchomości gruntowej, którą wycenię w podejściu mieszanym, m. kosztów likwidacji (operat nr 12 w ramach praktyki zawodowej).

Udało mi się znaleźć nieruchomość, ale mam wątpliwości czy mogę ją wyceniać.

Grunt w użytkowaniu wieczystym, a na nim budynek (stanowiący odrębny od gruntu przedmiot własności) garażowiec parterowy - 6 garaży w tym 2 wyodrębnione - stanowiące odrębną własność (nieruchomość lokalowa). Mogę likwidować ten budynek w ramach operatu nr 12?

Bardzo proszę o pomoc.

Judyta

ODPOWIEDZ