Brak zaświadczenia o przekazaniu budynku do użytkowania

Wymiana doświadczeń, wzory dokumentów, sposoby prowadzenia biura nieruchomości, informacje bieżące, archiwizacja dokumentów, licencje, opisy programów do obsługi biur nieruchomości. Forum dostępne tylko dla użytkowników zarejestrowanych.
beatrice12
Posty: 24
Rejestracja: 16 paź 2006, 14:12

Post autor: beatrice12 » 10 maja 2007, 16:30

Witam,
Właściciele domu który chciałabym nabyć nie posiadają zaświadczenia o oddaniu budynku do użytkowania. Nie wiem, czy był odbiór techniczny tego budynku, podobno kiedyś wystarczyło zgłoszenie o zakończeniu robót.Budynek jest z 1971r i od tego też roku obecni właściciele mają zaświadczenie o zameldowaniu wydane przez gminę. W archiwum gminy nie zachowały się żadne dokumenty dotyczące oddania tego budynku do użytkowania.Właściciele mają tylko projekt i pozwolenie na budowę.Chciałabym skredytować tą nieruchomość i z tego co się orientuję to banki nie chcą udzielać kredytu na takie nieruchomości? Co zrobić w takiej sytłacji?W jaki sposób zdobyś to zaświadczenie? Bardzo serdecznie proszę Państwa o pomoc.Myślę że uwagi dotyczące mojego problemu będą bardzo pomocne również dla innych

PiotrW
Site Admin
Posty: 1506
Rejestracja: 28 sie 2006, 9:13

Post autor: PiotrW » 11 maja 2007, 17:07

W 1971 r. obowiązywała Ustawa z dnia 31 stycznia 1961 r. Prawo budowlane i Rozporządzenie Przewodniczącego Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury z dnia 27 lipca 1961 r. w sprawie państwowego nadzoru budowlanego nad budową, rozbiórką i utrzymaniem obiektów budowlanych budownictwa powszechnego. Niektóre obiekty budowlane nie wymagały uzyskania pozwolenia na użytkowanie ani nawet zgłoszenia (do takich należały parterowe budynki mieszkalne i gospodarskie, wznoszone na terenach położonych poza granicami administracyjnymi miast i osiedli), a niektóre obiekty trzeba było zgłosić i w razie braku sprzeciwu można było przystąpić do użytkowania. Być może rzeczywiście nie było tu potrzebne zgłoszenie i pozwolenie na użytkowanie. Może zachowały się jakieś dokumenty odnośnie pozwolenia w starostwie? Obecnie to starosta jest podstawowym organem administracji architektoniczno-budowlanej.

staniak
Posty: 142
Rejestracja: 24 wrz 2006, 0:36

Post autor: staniak » 11 maja 2007, 21:30

Obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie nie dotyczy między innymi obiektów budowlanych zaliczanych do kategorii I ( budynki mieszkalne jednorodzinne).W tym przypadku należałoby sprawdzić czy nastąpiło zawiadomienie właściwego organu o zakończeniu budowy czyli Inspekcje nadz.bud. i czy organ ten,
na podstawie art.54 PrBudU,nie zgłosił sprzeciwu w drodze decyzji.Organ powinien wydać pismo stwierdzające brak sprzeciwu odnośnie użytkwania domu i na podstawie tego dokumentu można było nadać numer domowi Przedmiotowy dom w ewidencji gruntów i bud. można było ujawnić wcześniej na podstawie przeprowadzonej inwentaryzacji powykonawczej bez zawiadamiania Nadz.Bud.

PS.

Czy dom jest ujawniony w KW ?
Czy ma nadany numer ? Jeżeli ma to musiał być zgłoszony do użytkowania ponieważ musiała być podstawa do nadania numeru.Jeśli nie ma dokumentów w gminie radze poszperać w Starostwie oraz w oddziale Państwowej Insp.Nadz.Bud.

Piotr Staniak

beatrice12
Posty: 24
Rejestracja: 16 paź 2006, 14:12

Post autor: beatrice12 » 12 maja 2007, 10:51

Dziękuję Panom za odpowiedz,
Dom ma nadany numer, niestety żadne dokumenty nie zachowały się w Starostwie Powiatowym, ani w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego Powiatu Ziemskiego. Niestety nie ma założonej Księgi Wieczystej tylko Zbiór Dokumentów w którym są zaświadczenia o spłaceniu wcześniejszego kredytu na spłacenie domu.

staniak
Posty: 142
Rejestracja: 24 wrz 2006, 0:36

Post autor: staniak » 12 maja 2007, 15:10

Jeżeli został nadany numer to wójt , burmistrz czy prezydent nie nadali by numeru bez zgody na użytkowanie Państw.Insp.Nadz.Bud.Musi być jakiś ślad w Ewidencji gruntów i budynków.
A tak wogóle to proponuję zacząć to wszystko od założenia KW ponieważ tak naprawdę jeżeli jest nadany numer budynku i wraz z budynkiem naniesiony na mapę ewidencyjną w ewidencji gruntów i budynków to przy zakładaniu przez Pana KW budynek wraz z numerem będzie automatycznie ujawniony w KW i bank nie będzie Pana pytał o pozwolenie na użytkowanie bo jak wcześniej napisał Pan Piotr W. i ja budynki mieszkalne zaliczane do I grupy nie wymagają takiej zgody.

Piotr Staniak

staniak
Posty: 142
Rejestracja: 24 wrz 2006, 0:36

Post autor: staniak » 12 maja 2007, 15:15

Jeżeli został nadany numer to wójt , burmistrz czy prezydent nie nadali by numeru bez zgody na użytkowanie Państw.Insp.Nadz.Bud.Musi być jakiś ślad w Ewidencji gruntów i budynków.
A tak wogóle to proponuję zacząć to wszystko od założenia KW ponieważ tak naprawdę jeżeli jest nadany numer budynku i wraz z budynkiem naniesiony na mapę ewidencyjną w ewidencji gruntów i budynków to przy zakładaniu przez Pana KW budynek wraz z numerem będzie automatycznie ujawniony w KW i bank nie będzie Pana pytał o pozwolenie na użytkowanie bo jak wcześniej napisał Pan Piotr W. i ja budynki mieszkalne zaliczane do I grupy nie wymagają takiej zgody.

Piotr Staniak
Jeszcze jedno.Napisał Pan w I poście ,że właściciele mają tylko pozwolenie na budowę i projekt a dokument potwierdzający nabycie prawa do przedmiotowej nieruchomości?

beatrice12
Posty: 24
Rejestracja: 16 paź 2006, 14:12

Post autor: beatrice12 » 14 maja 2007, 9:28

Oczywiście właściciele posiadają akt własności.
dziękuję bardzo wszystkim za pomoc

ODPOWIEDZ