## Zmiana przeznaczenia Budynku ##

Wszelkie problemy prawne związane z nieruchomościami: prawo pierwokupu, ustawy, akty prawne, interpretacje, pomoc w rozwiązywaniu problemów.
nowy
Posty: 3
Rejestracja: 09 paź 2007, 14:47

Post autor: nowy » 09 paź 2007, 14:55

Witam,
szukałem informacji na interesujące mnie pytanie w internecie ale... chyba zle szukałem bo nie znalazłem.

Interesuje mnie taka kwestia... Istnieje budynek jednorodzinny (włascicielem jest jedna prywatna osoba), budynek ma 4 kondygnacje (piwnica, parter, pietro, poddasze) kazda około 100 m2 i do kazdego mieszkania osobne wejscie z klatki schodowej.
Teraz pytanie - czy jest mozliwosc wogole jezeli tak to na jakich zasadach, jakie koszty są z tym zwiazane, jak to załatwic, gdzie, do kogo sie zgłosic - aby ten budynek "przemianowac" na wielorodzinny i aby mozna było potraktowac kazdą kondygnacje jako osobne mieszkanie z osobnym adresem zamieszkania - czyli aby mozna było odsprzedac poszczegolne kondygnacje kilku roznym właścicielom.
Tak jak sie to robi w "blokach" czterokondygnacyjnym własnie.
pozdrawiam serdecznie i prosze o odpowiedz z gory dziekuje

PiotrW
Site Admin
Posty: 1506
Rejestracja: 28 sie 2006, 9:13

Post autor: PiotrW » 09 paź 2007, 21:58

Przede wszystkim żeby powstały odrębne nieruchomości lokalowe, bo jak sądzę to pan ma na myśli trzeba przekonać się czy owe planowane nieruchomości spełniają wymogi z ustawy o własności lokali:

Art. 2. 1. Samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, zwane dalej "lokalami", mogą stanowić odrębne nieruchomości.
2. Samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne.
3. Spełnienie wymagań, o których mowa w ust. 2, stwierdza starosta w formie zaświadczenia.
4. Do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej "pomieszczeniami przynależnymi".
5. Lokale wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi zaznacza się na rzucie odpowiednich kondygnacji budynku, a w razie położenia pomieszczeń przynależnych poza budynkiem mieszkalnym - także na wyrysie z operatu ewidencyjnego; dokumenty te stanowią załącznik do aktu ustanawiającego odrębną własność lokalu.
6. W razie braku dokumentacji technicznej budynku, zaznaczeń, o których mowa w ust. 5, dokonuje się, zgodnie z wymogami przepisów prawa budowlanego, na koszt dotychczasowego właściciela nieruchomości, o ile strony umowy o ustanowienie odrębnej własności lokalu nie postanowiły inaczej.

Proszę też się zapoznać z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 ze zmianami: Dz.U. z 2003 r. Nr 33, poz. 270 oraz Dz.U. z 2004 r. 109, poz. 1156) – odnośnie postanowień technicznych dotyczących budynków wielorodzinnych.

nowy
Posty: 3
Rejestracja: 09 paź 2007, 14:47

Post autor: nowy » 10 paź 2007, 11:15

Dziekuje bardzo za cenne informacje...
Do kogo nalezy sie udac w tej sprawie, czy jest jakis specjalny organ do tego typu spraw czy poprostu do wydziału architektury moze ?
pozdrawiam

nowy
Posty: 3
Rejestracja: 09 paź 2007, 14:47

Post autor: nowy » 10 paź 2007, 11:31

aha zapomniałem jeszcze dopytac... nie wie pan jak wyglada sprawa z płatnoscia za takie usługi jak ciepła woda, ogrzewanie, kanalizacja ?
NIestety ale wszystkie pietra mają jeden piec gazowy wiec zurzycie gazu jest liczone od całosci to samo z wodą, i kanalizacja.

PiotrW
Site Admin
Posty: 1506
Rejestracja: 28 sie 2006, 9:13

Post autor: PiotrW » 10 paź 2007, 11:51

Jeżeli właściciele nie będą mogli rozliczać się osobno za zużytą energię i wodę będą musieli ustalić między sobą ponoszenie płatności. Zapewne koszty będą podzielone równo, jednakże z pewnością będzie to przedmiotem potencjalnych problemów w przyszłości, bo okaże się, że w jednym mieszkaniu ktoś będzie oszczędzał wodę a w drugim nie i w związku z tym będą niesnaski dlaczego mają płacić po równo. Najlepiej gdyby była możliwość założenia liczników zużycia wody i ciepła. Oprócz tego oczywiście muszą wspólnie ponosić koszty utrzymania części wspólnych zgodnie z ustawą o własności lokali. W sprawie możliwości wydzielenia odrębnych lokali dowie się Pan szczegółów w swoim starostwie powiatowym bądź urzędzie miasta jeśli jest to miasto na prawach powiatu.

ODPOWIEDZ