Dzień dobry,
To mój pierwszy post, więc proszę o wyrozumiałość.
Planuje zrobić licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami, a następnie otworzyć biuro nieruchomości w mieście liczącym niecałe 200 tys. mieszkańców, w którym jest 10 biur nieruchomości.
W wolnej chwili prosiłbym osoby "z branży" o odpisanie na chociaż niektóre moje pytania.
Do meritum:
1. Przepisy.
Czy polskie i europejskie prawo sprzyja obrotem nieruchomościami? Czy jednak przepisy utrudniają życie? Jeżeli tak to co najbardziej?
2. Relacje z konkurencją.
Jak można opisać "atmosferę w branży"? Czy z konkurencją są utrzymywane życzliwe kontakty? A może panuje podkradanie klientów i podkładanie sobie kłód pod nogi?
3. Najlepsze okresy.
Które miesiące sprzyjają zawieraniu transakcji, a które wręcz przeciwnie? I dlaczego?
4. Najczęstsze transakcje.
Czym najczęściej się obraca? Małe mieszkania? Apartamenty? Działki? Rynek pierwotny czy wtórny?
5. Najczęstszy klient.
Kto najczęściej odwiedza biuro nieruchomości i z jakim klientem najczęściej dochodzi do transakcji? Osoby prywatne czy firmy? Jak dużo klientów rezygnuje w ostatnim momencie, pomimo wcześniejszej chęci zakupu/sprzedaży nieruchomości.
6. Próby oszustwa biur nieruchomości.
Jak często klienci próbują oszukać biuro nieruchomości i próbują zawrzeć transakcję z klientem bez pośrednika, aby uniknąć opłaty. Przykładowo: Wysyłają kolegę, by zobaczył, gdzie mieści się konkretnie lokal. Podrzucają prywatny numer telefonu właścicielowi. Czy są to sytuacje nagminne na które trzeba zwracać uwagę? Czy raczej nie myśli się o tym zbyt często?
7. Reklama.
Który rodzaj reklamy jest najlepszy? Internet, ulotki, reklama w prasie, bilbordy?
8. Przyszłość.
Jakie plany? Jakie nastawienie? Czego sobie życzycie w nadchodzących latach?
Z góry dziękuje za odpowiedzi.
Pozdrawiam,
J.
Licencja, biuro - kilka pytań. Z góry dziękuję za odpowiedzi.
Dałeś konkretne pytania na które nie ma konkretnych odpowiedzi.
Ad. 1 - nie sprzyja. (wysokie koszty transakcji i biurokracja)
Ad.2 - wolna amerykanka, ale znajdziesz kilka biur z którymi będziesz współpracował.
Ad3. - wiadomo dobre okresy to wiosna w okolicy świąt Wielkanocnych i jesień po wakacjach. Ale reguły nie ma. Zdarza się bardzo wiele wyjątków a proces decyzyjny jest często tak długi, że pomimo wczesnego zainteresowania się w tym okresie to jego finalizacja przedłuży się na lato czy zimę.
Ad.4 - to się zmienia- zależy od aktualnego rynku.
Ad.5- czy firma czy osoba fizyczna? zależy tylko do ciebie. Jaki będziesz miał szczegółowy profil. Czy często rezygnuje ?- też zależy od ciebie - jaki masz kontakt z klientem.
Ad.6 też zależy od ciebie - kontakt z klientem i doświadczenie.
Ad7 - oferta musi być widoczna a koszt reklamy optymalny. Czyli zimna kalkulacja.
Ad8 - stabilnych dochodów i większego optymizmu dla klientów kupujących - a wtedy dam sobie i sam radę.
Ad. 1 - nie sprzyja. (wysokie koszty transakcji i biurokracja)
Ad.2 - wolna amerykanka, ale znajdziesz kilka biur z którymi będziesz współpracował.
Ad3. - wiadomo dobre okresy to wiosna w okolicy świąt Wielkanocnych i jesień po wakacjach. Ale reguły nie ma. Zdarza się bardzo wiele wyjątków a proces decyzyjny jest często tak długi, że pomimo wczesnego zainteresowania się w tym okresie to jego finalizacja przedłuży się na lato czy zimę.
Ad.4 - to się zmienia- zależy od aktualnego rynku.
Ad.5- czy firma czy osoba fizyczna? zależy tylko do ciebie. Jaki będziesz miał szczegółowy profil. Czy często rezygnuje ?- też zależy od ciebie - jaki masz kontakt z klientem.
Ad.6 też zależy od ciebie - kontakt z klientem i doświadczenie.
Ad7 - oferta musi być widoczna a koszt reklamy optymalny. Czyli zimna kalkulacja.
Ad8 - stabilnych dochodów i większego optymizmu dla klientów kupujących - a wtedy dam sobie i sam radę.