ulga meldunkowa

Wszelkie problemy prawne związane z nieruchomościami: prawo pierwokupu, ustawy, akty prawne, interpretacje, pomoc w rozwiązywaniu problemów.
kasia78
Posty: 14
Rejestracja: 15 lis 2007, 22:20

Post autor: kasia78 » 02 maja 2009, 16:49

Kupilam dom w maju 2004r,mieszkałam tam cały czas az do sprzedaży kwieciań 2009r.czy moge składać o ulge meldunkową,czy wtedy nic nie musze podatku odprowadzać?

wycena2009
Posty: 58
Rejestracja: 11 mar 2009, 22:10

Post autor: wycena2009 » 03 maja 2009, 13:18

Niestety obowiązują Ciebie przepisy podatkowe zbycia nieruchomości dla osób które ja nabyły przed 2007 rokiem. Nie możesz skorzystać z ulgi meldunkowej.
Musisz zapłacić 10% podatku dochodowego od przychodu - czyli od ceny sprzedaży. Jedyną ulgą z jakiej możesz skorzystać jest przeznaczenie pieniędzy ze sprzedaży na inne cele mieszkaniowe. Aby z niej skorzystać musisz złożyć odpowiednie oświadczenie w ciągu 14 dni od sprzedaży do urzędu skarbowego.
Gdybyś sprzedała dom w przyszłym roku nie płaciłabyś żadnego podatku dochodowego, ale jeśli już po ostatecznej umowie sprzedaży u notariusza, to za późno o tym myśleć.

Robert.O.
Posty: 66
Rejestracja: 10 cze 2007, 7:56

Post autor: Robert.O. » 04 maja 2009, 12:07

dokładnie tak jak napisał mój przedmówca.

jeśli już został podpisany akt notarialny sprzedaży, pozostało tylko zgłosić do US w ciągu 14 dni, że zamierzasz przeznaczyć przychód na "inne cele mieszkaniowe" masz na to 2 lata.
jeśli nie zamierzasz przeznaczyć przychodu na inne cele mieszkaniowe to: podatek 10%
jeśli akt notarialny sprzedaży podpisałbyś 1 stycznia 2010 lub później to nie ma podatku i za przychód można jechać na hawaje (tego nie ma w ustawie ale tak można zrobić..:)

Pozdrawiam,


ps.
przy podatku dochodowym od sprzedaży nieruchomości liczy się data kiedy zakupiliśmy daną nieruchomość (tą którą teraz sprzedajemy)
Datą zakupu jest data podpisania umowy przenoszącej własność, nie jak niektórzy na niektórych forach próbują kombinować umowa przedwstępna.


jeszcze raz pozdrawiam.

linka0410
Posty: 2
Rejestracja: 04 mar 2010, 10:09

Post autor: linka0410 » 04 mar 2010, 10:45

Witam,właśnie trafiłam na Wasze forum,mam nadzieję,że mi pomożecie
W gruniu 2007r kupiliśmy z mężem mieszkanie od spółdzielni,po cenie preferencyjnej,w styczniu 2009r mieszkanie sprzedaliśmy,teraz musimy rozliczyć w US podatek od gruntu(korzystamy z ulgi meldunkowej)
Czy ktoś może mi podpowiedzieć gdzie mogę znależć ceny gruntu i mieszkań w w/w okresach czasu?
Jak to liczyć w PIT?
Szukałm na stronach Urzędów Gmin w woj.opolskim,ale nic nie mają

andy1909Z
Posty: 535
Rejestracja: 23 lis 2007, 8:53

Post autor: andy1909Z » 04 mar 2010, 11:00

Obawiam się, że możesz potrzebować operatu szacunkowego od rzeczoznawcy majątkowego. Te wiadomości posiadają US, ale kwestią jest uzyskanie informacji. Porozmawiaj w US. Chyba najtaniej byłoby poprosić o opinię rzeczoznawcy.

linka0410
Posty: 2
Rejestracja: 04 mar 2010, 10:09

Post autor: linka0410 » 04 mar 2010, 11:23

Dzwoniłam już do US,miła Pani poinformowała mnie ,że US nie posiada wykazu cen mieszkań i gruntów z lat ubiegłych i poleciła szukać właśnie w internecie...
A propos usługi rzeczoznawcy-ile to może kosztować?

Zenek
Posty: 37
Rejestracja: 05 lip 2008, 11:19

Post autor: Zenek » 09 mar 2010, 17:55

To właśnie największy feler tej ulgi chyba nie do końca przemyślany i może dlatego tak szybka, ponowna zmiana w ustawie pdof. W Urzędzie Skarbowym był również okres w którym wysyłali o informację do Urzędu Miasta - następna tragiczna pomyłka jakby co najmniej funkcjonował już kataster nieruchomości a my przecież dalej ciągniemy na zwyczajnej ewidencji ! Jeśli wyliczenia te miałyby się opierać na operacie szacunkowym rzeczoznawcy majątkowego to mogłoby się okazać że podatek jest znacznie mniejszy niż wartość tej usługi wahająca się w okolicach kilkuset złotych. Można by się zastanowić nad opinią pośrednika w obrocie nieruchomościami sporządzoną w zakresie analizy rynku, do której sporządzenia upoważnia go ustawa o gospodarce nieruchomościami? Ale czy będzie to miarodajne w opinii urzędu skarbowego - ja nie znam precedensu do tej sytuacji, a może jakiś już istnieje? chętnie bym posłuchał!

MGR
Posty: 212
Rejestracja: 28 sie 2007, 18:32

Post autor: MGR » 10 mar 2010, 14:55

Z nieoficjalnych źródeł wiem, że np. Urząd Skarbowy w Olsztynie nawet "nie dotyka" tej sprawy, gdyż nie wie jak się za nią zabrać; nie mają wytycznych.

ODPOWIEDZ