Strona 1 z 1

: 15 kwie 2007, 0:30
autor: skorpion1982
W chwili obecnej przygotowuję się do egzaminu wewnętrznego (studia podyplomowe). Oprócz testu muszę przygotować opis transakcji pośrednictwa. Wszytsko byłoby super gdyby wykładowcy poświęcili troszkę więcej czasu na wyjaśnienie jak mam to zrobi. Nidgy wcześniej nie robiłem rzadnych opisów takich transakcji. W związku z powyższym proszę o wskazówki odnośne opisu przykładowej transakcji. Z góry wielkie dzięki!!!

: 15 kwie 2007, 8:55
autor: EwaAnna
Opis transakcji
(przykładowy schemat opisu transakcji / symulacji transakcji)

Strona tytułowa:
1. Imię, nazwisko autora
2. Rodzaj transakcji (określone w art. 180, ust 1 Ustawy o gospodarce nieruchomościami)
3. Przedmiot transakcji (typ nieruchomości)
4. Informacja o opisie
a. wskazać prowadzącego praktykę,
b. wskazać czy opis jest symulacją transakcji czy transakcją rzeczywistą.

I . Przyjęcie oferty
1. Sposób nawiązania kontaktu z zamawiającym
2. Zasady współpracy z zamawiającym – definiowanie oczekiwań / potrzeb zamawiającego, wstępna ocena.
3. Oględziny nieruchomości – sporządzenie opisu nieruchomości
a. opis i weryfikacja stanu prawnego nieruchomości,
b. opis i weryfikacja stanu faktycznego nieruchomości,
c. inne uwarunkowania.
4. źródła informacji o nieruchomości: rodzaje i ich znaczenie
5. Podstawowa analiza rynku nieruchomości dotycząca transakcji
6. Zawarcie umowy pośrednictwa (umowa z oferującym lub poszukującym)
a. typ umowy,
b. podstawowe jej elementy,
c. załączniki do umowy
• karta obiektu
• dokumentacja zdjęciowa
• dokumenty (kserokopie) dotyczące nieruchomości otrzymane od zamawiającego
• inne (np. upoważnienia wykraczające poza zakres czynności pośrednictwa, potwierdzenie odbioru kluczy, dokumentów)
7. Omówienie sytuacji prawnej dotyczącej transakcji, wskazanie związanych z transakcją przepisów prawa. Wskazanie ewentualnych wariantów postępowania stron transakcji oraz wskazanie ewentualnych skutków podatkowych, prawnych i ekonomicznych umowy oczekiwanej – ostatecznej.

II . Promocja i reklama oferty (omówienie czynności pośrednictwa związanych z promocją i reklamą nieruchomości dokonywanych dla realizacji zawartej umowy pośrednictwa)
1. Sporządzenie oferty – podażowa lub popytowa
2. Plan promocji i reklamy
a. miejsca i sposób reklamy
• reklama prasowa
• reklama medialna
• promocja bezpośrednia
• drzwi otwarte
b. inne działania mające na celu pozyskanie klienta.
3. Prezentacja zainteresowanym klientom nieruchomości

III. Realizacja transakcji
1. Negocjacje warunków umowy oczekiwanej - ostatecznej
a. warunki,
b. sposób jej realizacji,
c. protokół uzgodnień.
2. Umowa przedwstępna
a. forma,
b. treść,
c. skutki.
3. Przygotowanie i weryfikacja dokumentów oraz danych do umowy oczekiwanej – ostatecznej
a. dane stron,
b. dokumenty konieczne,
c. dokumenty dodatkowe.
4. Omówienie zakresu i sposobu współpracy z:
a. Bankami,
b. Sądami,
c. Spółdzielniami mieszkaniowymi,
d. Geodetami, rzeczoznawcami, architektami, …itp.
e. Notariuszami,
w zakresie wynikającym ze specyfiki opisywanej transakcji
5. Umowa oczekiwana – ostateczna
6. Przekazanie - wydanie nieruchomości
7. Archiwizacja dokumentów

- Opis powinien zawierać treści wskazujące na zgodność z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zasad wykonywania zawodu pośrednika i Standardami Zawodowymi.
- W konkretnych przypadkach kolejność postępowania jak i zakres dokumentów może być inny związany z konkretną transakcją
- Do opisu związanego z rodzajem transakcji należy wybrać odpowiednie czynności wykonywane przy obsłudze umowy ze stroną podażową lub popytową.
- Załączniki wymienione w schemacie opisu transakcji powinny zostać omówione

(wyciąg z rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 17 lutego 2005 r.)