Strona 1 z 1

: 18 lis 2006, 12:40
autor: BeTe
Oczywiście za prowizję wystawiamy fakturę VAT. Jednak jeśli przy podpisaniu umowy przedwstępnej pobieramy zaliczkę a resztę przy akcie notarialnym, to czy na tą zaliczkę powinniśmy wystawić fakturę VAT czy można jej pobranie potwierdzić oświadczeniem pisemnym fakturę wystawić dopiero na całość?

: 18 lis 2006, 22:47
autor: galined
[quote:542d23dd2a="BeTe;2139"]Oczywiście za prowizję wystawiamy fakturę VAT. Jednak jeśli przy podpisaniu umowy przedwstępnej pobieramy zaliczkę a resztę przy akcie notarialnym, to czy na tą zaliczkę powinniśmy wystawić fakturę VAT czy można jej pobranie potwierdzić oświadczeniem pisemnym fakturę wystawić dopiero na całość?[/quote:542d23dd2a]


Witaj,

Czy na pewno myślisz o zaliczce ?
W pracy posrednika lepszym rozwiązaniem niż zaliczka jest wynagrodzenie należne w częściach odpowiadajace umówionemu zakresowi wykonanej na danym etapie usługi.

A to nie jest to samo co zaliczka w rozumieniu KC.
Traktując otrzymane pieniądze jako zaliczkę może zdarzyć się, że przed zrealizowaniem usługi będziemy musieli zwrócić otrzymaną zaliczkę.

Jeśli chodzi o przepisy podatkowe to zaliczka, przedpłata, rata, zadatek otrzymane na poczet przyszłych dostaw czy usług nie stanowią przychodu w rozumieniu ustaw o podatku dochodowym,

ale rodzą obowiązek wystawienia faktury zaliczkowej VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm., dalej: VAT) w każdym przypadku otrzymania części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi mamy obowiązek wystawić faktury, określane potocznie jako „faktury zaliczkowe”. Szczegółowe zasady ich wystawiania regulują przepisy