: 16 mar 2007, 9:50
Martwi fakt, że potęzna Federacja musi prosić szarych członków o akcje protestu.Sądzę, że bez marszu gwiażdzistego się nie obejdzie. Zgoda na zmniejszenie dolegliwości za naruszenie prawa to zachęta do naruszenia. A dlaczego nie postulować by naruszenia prawa w tej materii nie były włączone do sądów 24 godzinnych. Weryfikacja pośredników przez rynek to w ubogim spoleczenstwie iluzja .
ileż to razy wielu z nas oglądało zmartwione twarze klientów wpłacających prowizje i jeszcze nieszczęsny VAT. Wszak zapewne wielu z nas słyszało: a moze zmniejszymy prowizje, a moze dało by się bez VAT-u ?. Czy w sytuacji gdy pośrednik nie ma licencji nie przystanie na "propozycje" klienta ?
Rynek usług w zawodach zwiazanych z nieruchomościami jest otwarty dla każdego , podlega rozwojowi i kontroli organów Państwa a nie wyłącznie korporacji. Rozmontowywanie rynku usług miałoby sens gdyby przyjąć iż wiedza w zakresie gospodarki nieruchomościami to w istocie stek bzdur, niczym nie uzasadnione napuszanie się. Jeżeli to władze przyjęłby za pewnik a odpowiedzialność za taką interpreteacje nie byłaby iluzoryczna to w istocie precz ze wszystkimi licencjami i uprawnieniami.
PS . W dzisiejszej RP (19.03.2007) napisano m.in. cyt. "Według Pawła Wiśniewskiego, prezesa Bielsko-Częstochowsko-Katowickiego Stowarzyszenia Pośredników, sytuację mogłaby poprawić zmiana kwalifikacji prawnej świadczenia usług pośrednictwa bez licencji z wykroczenia na przestępstwo. " Koniec cytatu
Zwracam uwagę na apel na stronie pfrn.pl/page/230
Do polskich pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości
Koleżanki i Koledzy,
W dniu 13 marca 2007r na forum Komisji Infrastruktury Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej odbyło się pierwsze czytanie projektu nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami. Rządowy projekt nowelizacji referował Sekretarz Stanu w Ministerstwie Budownictwa Piotr Styczeń. Proponowane zmiany w ustawie dotyczą:
- usprawnienia gospodarowania zasobem komunalnym
- zmian w ewidencji nieruchomości
- dostosowania przepisów ustawy do projektowanych zmian w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
- ułatwień w obrocie zasobem komunalnym
- ułatwień w podziałach geodezyjnych nieruchomości
- obniżeniu opłat adiacenckich
oraz
- wykreśleniu z ustawy o gospodarce nieruchomościami art. 198 w brzmieniu:
Art.198.1. Kto prowadzi:
1) bez uprawnień zawodowych działalność zawodową w zakresie rzeczoznawstwa majątkowego, polegającą na określaniu wartości nieruchomości, a także maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością;
2) bez licencji zawodowej działalność zawodową w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, polegającą na wykonywaniu czynności zmierzających do zawarcia przez inne osoby umów, określanych w art.180 ust.1.;
3) bez licencji zawodowej działalność zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami, polegającą na wykonywaniu czynności zmierzających do utrzymywania nieruchomości w stanie niepogorszonym, zgodnie z jej przeznaczeniem oraz innych czynności oraz do inwestowania w nieruchomość, a także innych czynności określonych w art. 185 ust.1
- podlega karze aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny
2. Tej samej karze podlega przedsiębiorca, który powierza wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1 osobie nieposiadającej odpowiednio uprawnień lub licencji zawodowych wymienionych w ust. 1
3. Orzekanie w sprawach o czyny, o których mowa w ust. 1 i 2, następuje w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia”
Wykreślenie z ustawy art.198 oznacza poważną niespójność prawną.
W mocy pozostają zapisy art. 174, art. 179 i art. 184 mówiące o obowiązku posiadania uprawnień i licencji przy wykonywaniu czynności pośrednictwa, zarządzania oraz rzeczoznawstwa majątkowego, a także ochronie prawnej tytułów zawodowych.
Jednocześnie w sposób mechaniczny i bez powiązania merytorycznego z innymi przepisami działu V ustawy, proponuje się wykreślenie wszelkich sankcji z tytułu wykonywania czynności zawodowych bez wymaganych uprawnień i licencji.
Zespół zagadnień prawnych, ekonomicznych, budowlanych itp. związanych z nieruchomościami jest szalenie skomplikowany i wymaga ogromnego zasobu wiedzy.
Pośrednicy, zarządcy i rzeczoznawcy majątkowi są zobowiązani licencjami i uprawnieniami zawodowymi do ochrony rynku i klientów korzystających z ich usług. Usunięcie z ustawy sankcji wynikających z art.198 może spowodować wzrost negatywnych zjawisk na rynku nieruchomości i będzie miało zdecydowanie negatywny wpływ na ochronę prawną i merytoryczną osób dokonujących transakcji na rynku nieruchomości.
Biorąc pod uwagę ochronę praw klientów korzystających z usług pośredników, zarządców i rzeczoznawców majątkowych, Polska Federacja Rynku Nieruchomości zdecydowanie się sprzeciwia całkowitemu wykreśleniu z ustawy o gospodarce nieruchomościami artykułu 198.
Jednocześnie Polska Federacja Rynku Nieruchomości jest zdania, że celowym jest złagodzenie dotychczas obowiązujących sankcji wynikających z tego artykułu i postuluje, aby zmienić jego brzmienie na:
„Art.198.1. Kto prowadzi:
1) bez uprawnień zawodowych działalność zawodową w zakresie rzeczoznawstwa majątkowego, polegającą na określaniu wartości nieruchomości, a także maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością;
2) bez licencji zawodowej działalność zawodową w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, polegającą na wykonywaniu czynności zmierzających do zawarcia przez inne osoby umów, określanych w art.180 ust.1.;
3) bez licencji zawodowej działalność zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami, polegającą na wykonywaniu czynności zmierzających do utrzymywania nieruchomości w stanie niepogorszonym, zgodnie z jej przeznaczeniem oraz innych czynności oraz do inwestowania w nieruchomość, a także innych czynności określonych w art. 185 ust.1
- podlega karze grzywny
2. Tej samej karze podlega przedsiębiorca, który powierza wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1 osobie nieposiadającej odpowiednio uprawnień lub licencji zawodowych wymienionych w ust. 1
3. Orzekanie w sprawach o czyny, o których mowa w ust. 1 i 2, następuje w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia”
W powyższej sprawie PFRN przygotowuje szereg pism adresowanych do kancelarii Sejmu, Ministerstwa Budownictwa i posłów zasiadających w Komisji Infrastruktury Sejmu RP.
Koleżanki i Koledzy !
Ustawa o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. Nr 261 z 2004r. poz. 2603 z późniejszymi zmianami), obowiązywała i obowiązuje w dotychczasowym brzmieniu. Nieprawdą są plotki oraz informacje podawane w niektórych mediach, że ustawa już została zmieniona. Cały szum medialny dotyczy projektowanych zmian w ustawie, które podlegają długotrwałej procedurze legislacyjnej.
Naszym zadaniem jest nie dopuszczenie do tego, aby nowelizacja ustawy przebiegła w sposób zaplanowany przez stronę rządową. Oczywistym jest, że wykreślenie artykułu 198 z ustawy o g.n. niewątpliwie doprowadzi do wzrostu szarej strefy, spowoduje szereg nierówności wobec prawa i doprowadzi do deregulacji rynku nieruchomości. Przy projektowaniu niekorzystnych zmian w prawie bardzo ważny jest tzw. protest społeczny.
W związku z powyższym PFRN uprzejmie prosi wszystkich pośredników i zarządców, którzy uważają, że przygotowywane przez rząd zmiany są niekorzystne dla rynku nieruchomości, o wysłanie listów protestacyjnych do Kancelarii Sejmu, Ministerstwa Budownictwa i poszczególnych posłów. W załączeniu przesyłamy wzór listu protestacyjnego, który należy uzupełnić o dane osobowe, zaadresować i wysłać pod załączone adresy. Listy należy wysłać w formie papierowej i elektronicznej.
Prosimy również o przesłanie listu w formie elektronicznej na adres PFRN, co ułatwi nam rozeznanie w liczbie wysyłanych protestów. Podobna akcja miała już miejsce w historii PFRN i była bardzo skuteczna.
Podkreślamy, że tylko zakrojona na szeroką skalę lawina listów protestacyjnych może stworzyć szansę na zmianę ewidentnie niekorzystnych dla rynku i środowisk zawodowych projektowanych zmian w ustawie o gospodarce nieruchomościami.
Liczymy na szerokie wsparcie !
Zarząd Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości
----------------
ileż to razy wielu z nas oglądało zmartwione twarze klientów wpłacających prowizje i jeszcze nieszczęsny VAT. Wszak zapewne wielu z nas słyszało: a moze zmniejszymy prowizje, a moze dało by się bez VAT-u ?. Czy w sytuacji gdy pośrednik nie ma licencji nie przystanie na "propozycje" klienta ?
Rynek usług w zawodach zwiazanych z nieruchomościami jest otwarty dla każdego , podlega rozwojowi i kontroli organów Państwa a nie wyłącznie korporacji. Rozmontowywanie rynku usług miałoby sens gdyby przyjąć iż wiedza w zakresie gospodarki nieruchomościami to w istocie stek bzdur, niczym nie uzasadnione napuszanie się. Jeżeli to władze przyjęłby za pewnik a odpowiedzialność za taką interpreteacje nie byłaby iluzoryczna to w istocie precz ze wszystkimi licencjami i uprawnieniami.
PS . W dzisiejszej RP (19.03.2007) napisano m.in. cyt. "Według Pawła Wiśniewskiego, prezesa Bielsko-Częstochowsko-Katowickiego Stowarzyszenia Pośredników, sytuację mogłaby poprawić zmiana kwalifikacji prawnej świadczenia usług pośrednictwa bez licencji z wykroczenia na przestępstwo. " Koniec cytatu
Zwracam uwagę na apel na stronie pfrn.pl/page/230
Do polskich pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości
Koleżanki i Koledzy,
W dniu 13 marca 2007r na forum Komisji Infrastruktury Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej odbyło się pierwsze czytanie projektu nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami. Rządowy projekt nowelizacji referował Sekretarz Stanu w Ministerstwie Budownictwa Piotr Styczeń. Proponowane zmiany w ustawie dotyczą:
- usprawnienia gospodarowania zasobem komunalnym
- zmian w ewidencji nieruchomości
- dostosowania przepisów ustawy do projektowanych zmian w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
- ułatwień w obrocie zasobem komunalnym
- ułatwień w podziałach geodezyjnych nieruchomości
- obniżeniu opłat adiacenckich
oraz
- wykreśleniu z ustawy o gospodarce nieruchomościami art. 198 w brzmieniu:
Art.198.1. Kto prowadzi:
1) bez uprawnień zawodowych działalność zawodową w zakresie rzeczoznawstwa majątkowego, polegającą na określaniu wartości nieruchomości, a także maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością;
2) bez licencji zawodowej działalność zawodową w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, polegającą na wykonywaniu czynności zmierzających do zawarcia przez inne osoby umów, określanych w art.180 ust.1.;
3) bez licencji zawodowej działalność zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami, polegającą na wykonywaniu czynności zmierzających do utrzymywania nieruchomości w stanie niepogorszonym, zgodnie z jej przeznaczeniem oraz innych czynności oraz do inwestowania w nieruchomość, a także innych czynności określonych w art. 185 ust.1
- podlega karze aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny
2. Tej samej karze podlega przedsiębiorca, który powierza wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1 osobie nieposiadającej odpowiednio uprawnień lub licencji zawodowych wymienionych w ust. 1
3. Orzekanie w sprawach o czyny, o których mowa w ust. 1 i 2, następuje w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia”
Wykreślenie z ustawy art.198 oznacza poważną niespójność prawną.
W mocy pozostają zapisy art. 174, art. 179 i art. 184 mówiące o obowiązku posiadania uprawnień i licencji przy wykonywaniu czynności pośrednictwa, zarządzania oraz rzeczoznawstwa majątkowego, a także ochronie prawnej tytułów zawodowych.
Jednocześnie w sposób mechaniczny i bez powiązania merytorycznego z innymi przepisami działu V ustawy, proponuje się wykreślenie wszelkich sankcji z tytułu wykonywania czynności zawodowych bez wymaganych uprawnień i licencji.
Zespół zagadnień prawnych, ekonomicznych, budowlanych itp. związanych z nieruchomościami jest szalenie skomplikowany i wymaga ogromnego zasobu wiedzy.
Pośrednicy, zarządcy i rzeczoznawcy majątkowi są zobowiązani licencjami i uprawnieniami zawodowymi do ochrony rynku i klientów korzystających z ich usług. Usunięcie z ustawy sankcji wynikających z art.198 może spowodować wzrost negatywnych zjawisk na rynku nieruchomości i będzie miało zdecydowanie negatywny wpływ na ochronę prawną i merytoryczną osób dokonujących transakcji na rynku nieruchomości.
Biorąc pod uwagę ochronę praw klientów korzystających z usług pośredników, zarządców i rzeczoznawców majątkowych, Polska Federacja Rynku Nieruchomości zdecydowanie się sprzeciwia całkowitemu wykreśleniu z ustawy o gospodarce nieruchomościami artykułu 198.
Jednocześnie Polska Federacja Rynku Nieruchomości jest zdania, że celowym jest złagodzenie dotychczas obowiązujących sankcji wynikających z tego artykułu i postuluje, aby zmienić jego brzmienie na:
„Art.198.1. Kto prowadzi:
1) bez uprawnień zawodowych działalność zawodową w zakresie rzeczoznawstwa majątkowego, polegającą na określaniu wartości nieruchomości, a także maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością;
2) bez licencji zawodowej działalność zawodową w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, polegającą na wykonywaniu czynności zmierzających do zawarcia przez inne osoby umów, określanych w art.180 ust.1.;
3) bez licencji zawodowej działalność zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami, polegającą na wykonywaniu czynności zmierzających do utrzymywania nieruchomości w stanie niepogorszonym, zgodnie z jej przeznaczeniem oraz innych czynności oraz do inwestowania w nieruchomość, a także innych czynności określonych w art. 185 ust.1
- podlega karze grzywny
2. Tej samej karze podlega przedsiębiorca, który powierza wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1 osobie nieposiadającej odpowiednio uprawnień lub licencji zawodowych wymienionych w ust. 1
3. Orzekanie w sprawach o czyny, o których mowa w ust. 1 i 2, następuje w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia”
W powyższej sprawie PFRN przygotowuje szereg pism adresowanych do kancelarii Sejmu, Ministerstwa Budownictwa i posłów zasiadających w Komisji Infrastruktury Sejmu RP.
Koleżanki i Koledzy !
Ustawa o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. Nr 261 z 2004r. poz. 2603 z późniejszymi zmianami), obowiązywała i obowiązuje w dotychczasowym brzmieniu. Nieprawdą są plotki oraz informacje podawane w niektórych mediach, że ustawa już została zmieniona. Cały szum medialny dotyczy projektowanych zmian w ustawie, które podlegają długotrwałej procedurze legislacyjnej.
Naszym zadaniem jest nie dopuszczenie do tego, aby nowelizacja ustawy przebiegła w sposób zaplanowany przez stronę rządową. Oczywistym jest, że wykreślenie artykułu 198 z ustawy o g.n. niewątpliwie doprowadzi do wzrostu szarej strefy, spowoduje szereg nierówności wobec prawa i doprowadzi do deregulacji rynku nieruchomości. Przy projektowaniu niekorzystnych zmian w prawie bardzo ważny jest tzw. protest społeczny.
W związku z powyższym PFRN uprzejmie prosi wszystkich pośredników i zarządców, którzy uważają, że przygotowywane przez rząd zmiany są niekorzystne dla rynku nieruchomości, o wysłanie listów protestacyjnych do Kancelarii Sejmu, Ministerstwa Budownictwa i poszczególnych posłów. W załączeniu przesyłamy wzór listu protestacyjnego, który należy uzupełnić o dane osobowe, zaadresować i wysłać pod załączone adresy. Listy należy wysłać w formie papierowej i elektronicznej.
Prosimy również o przesłanie listu w formie elektronicznej na adres PFRN, co ułatwi nam rozeznanie w liczbie wysyłanych protestów. Podobna akcja miała już miejsce w historii PFRN i była bardzo skuteczna.
Podkreślamy, że tylko zakrojona na szeroką skalę lawina listów protestacyjnych może stworzyć szansę na zmianę ewidentnie niekorzystnych dla rynku i środowisk zawodowych projektowanych zmian w ustawie o gospodarce nieruchomościami.
Liczymy na szerokie wsparcie !
Zarząd Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości
----------------