Prowadzę jednoosobowo działalność tłumacza płacąc ryczałt 19% od dochodów i książkę przychodów i rozchodów. Kupuję w innej (większej) miejscowości mieszkanie, w którym syn przyjmowałby zlecenia. Chcę koszty zakupu i utrzymania mieszkania "włożyć" w koszty (amortyzacja). Mam pytania:
- czy w umowie notarialnej kupna, jako kupujący musi być nazwa firmy czy wystarczy aby były tylko moje dane a następnie przekazane na majątek firmy?
- czy koszty kredytu mogą być kosztami firmy?
- Jak jest korzystniej, gdyby w perspektywie np 5 lat była konieczność sprzedaży lokalu?
Zakup mieszkania na siedzibę firmy
Zamierza pani kupić nieruchomość dla siebie jako osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, a więc to Pani będzie nabywcą nieruchomości. Niestety koszty kredytu, za wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od kredytów, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 ust 1 pkt
ppkt a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa PIT). Kupując od tego roku nieruchomość należy liczyć się z tym, że przy jej sprzedaży będzie trzeba uiścić 19% podatek dochodowy od dochodu stanowiącego różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19 ustawy PIT, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d ustawy PIT, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy PIT, dokonanych od zbywanych nieruchomości.

Dziękuję za bardzo szybką odpowiedź. Bardzo proszę o wyjaśnienie jeszcze takich moich wątpliwości: Zakupiłam to mieszkanie za 200 000 zł. Wpisuję jako majątek trwały i amortyzuję przez 10 lat. Po okresie amortyzacji (która jest kosztem ?) chcę sprzedać to mieszkanie. W księgach wieczystych jestem wpisana jako właściciel. Sprzedaję za 300 000 zł. Jaki płacę podatek?
Oczywiście, że można darować mieszkanie synowi, ale wtedy on sprzedając to mieszkanie zapłaci 19% podatek praktycznie od całej jego wartości skoro nabędzie je nieodpłatnie (pod warunkiem przez najbliższe lata nie ulegnie zmianie ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, która znów zmieni sposób naliczania podatku).
Szanowny Panie Piotrze!
Pierwszy raz jestem na forum i jestem zszokowana szybkością odpowiedzi. Jeszcze raz pięknie dziękuję, bo szybka odpowiedź pozwoliła mi podjąć decyzję.
Kupić mieszkanie i nie wpisywać go do środków trwałych i nie amortyzować!
Przecież kosztów notarialnych, opłat skarbowych, Vat nie mogę wliczyć w koszty. Amortyzację i tak, nawet po 10 latach przy sprzedaży będę musiała wrócić, a od nadwyżki między ceną kupna i sprzedaży (o ile taka będzie) zapłacić podatek 19 %. Tak więc jedyną korzyścią będzie wpisanie w koszty firmy opłat miesięcznych za utrzymanie mieszkania (czynsz,prąd ...). Czy tak?
Serdecznie pozdrawiam.
Pierwszy raz jestem na forum i jestem zszokowana szybkością odpowiedzi. Jeszcze raz pięknie dziękuję, bo szybka odpowiedź pozwoliła mi podjąć decyzję.
Kupić mieszkanie i nie wpisywać go do środków trwałych i nie amortyzować!
Przecież kosztów notarialnych, opłat skarbowych, Vat nie mogę wliczyć w koszty. Amortyzację i tak, nawet po 10 latach przy sprzedaży będę musiała wrócić, a od nadwyżki między ceną kupna i sprzedaży (o ile taka będzie) zapłacić podatek 19 %. Tak więc jedyną korzyścią będzie wpisanie w koszty firmy opłat miesięcznych za utrzymanie mieszkania (czynsz,prąd ...). Czy tak?
Serdecznie pozdrawiam.